SYSTÉM ŘÍZENÍ VÝKONNOSTI FIRMY KPI
KPI a jejich smysluplnost:
- Management by Objective
- Balanced scorecard
- Co chci vyjádřit a Co chci sledovat? (… a umím to sledovat?)
- Co chci rozvíjet?
- Mají daná KPI v dané situaci smysl?
KPI, kterým výroba rozumí a které controller umí využít:
- Konflikt zájmů, „Souboj“ dvou světů (výroba a controlling)
- To, co zajímá controlling, nezajímá výrobu a obráceně
- Co neumím měřit, neumím řídit
- KISS – Keep it short and simple
- PRODUKTIVITA X EFEKTIVITA X VÝKONNOST – jaký je mezi tím rozdíl
- Školení na pochopení KPI (Vysvětlit, trénovat a teprve poté implementovat)
KPI na míru:
- Co potřebuji v daném období sledovat?
- Taktika postupného „utahování šroubů“ oproti
- skokovému řešení
- KPI v pravý čas na pravém místě
- Vypovídací hodnota sledovaného KPI
- Pokrývá mi KPI hlavní zdroje nákladů?
- Kolik ukazatelů je možné efektivně sledovat?
KPI a jejich vzájemný konflikt:
- Konflikt zájmů v rámci jedné firmy (výroba, logistika,kvalita,nákup,…)
- Konkurence KPI
- Stanovení společných KPI pro různá oddělení a tím dosažení spolupráce na jejich dosažení
KPI a nastavení jejich správných hodnot:
- Stejná logika KPI v rámci jedné společnosti – usnadnění srozumitelnosti
- Nominální hodnoty x procenta
- Roční KPI (od ledna do prosince fixované nebo průběžně se upravující)
- Zohlednění sezónních výkyvů u KPI
- Úprava KPI v proběhu roku – jak na to
KPI a jejich pravidelné sledování:
Online, hodinové, směnové, denní, týdenní, měsíční, kvartální, pololetní, roční
Způsob vizualizace (červená, zelená)
Princip tachometru versus kokpit v letadle
Musí být známo a povědomí o tom, že jsou KPI sledovaná!
Rozdělení zodpovědností: Kdo zapisuje, kdo sleduje, kdo podporuje, kdo s nimi pracuje – vlastník x management x controlling
KPI krátkodobá a dlouhodobá:
- Krátkodobé cíle a kdy je nasadit
- Mimořádná „krizová“ KPI a jak s nimi zacházet
KPI v období růstu a poklesu:
- Plán nám pomáhá se orientovat v chaosu!
- Jak a kdy upravovat Plán a s tím spojené KPI
- Definujeme KPI pro kratší dobu semestr, kvartál, …
- Je třeba zohlednit očekávaný vývoj a nastavit KPI odpovídající dané fázi vývoje
KPI při náběhu a výběhu výroby
KPI v sériové a zakázkové výrobě
KPI koncernová versus KPI závodová:
- Jak postupovat v případě, že nejsou splnitelná a je na ně vázaný bonusový systém
- Jedná se o manažerské rozhodnutí, ale pozor: žádný tuning ukazatelů
- Vyjednat a argumentovat, dodat podklady pro diskuzi, neakceptovat bez „boje“
- Dvojitý reporting – ano či ne
KPI v průběhu času:
- Přístup ke KPI dříve a dnes
- Honba za KPI x podpora výroby pomocí KPI
- červená není špatná
- Odchylka není úchylka
Zpět na hlavní stranu